Η ΠΑΡΑΚΜΗ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ ΚΑΙ Η ΘΥΣΊΑ ΤΟΥ ΕΛΑΦΙΟΥ.
Στους πρωτογόνους λαούς οι άνθρωποι σκοτώνουν τα ζώα για να τραφούν ή για να κάνουν θυσία στους θεούς και τα πνεύματα των προγόνων. Στη σύγχρονη εποχή οι καλλιτέχνες σκοτώνουν τα ζώα για να γυρίσουν art video- τόσο απλά. Βλέπε το πρόγραμμα Εnter, πρωτοβουλία της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, που καλεί καλλιτέχνες με διαφορετικές αφετηρίες να καταθέσουν ψηφιακά τις εμπειρίες τους από την καραντίνα και ειδικά το έργο «Lakla» της Λένας Κιτσοπούλου
Η συγκεκριμένης δημιουργός στήριξε την επιτυχία της στην πρόκληση, μια πρόκληση που μέσα από την επανάληψη κατάντησε μανιέρα Πέρασαν τα χρόνια, στέρεψε η φαντασία της, έγινε και πολύ ανθεκτικό το κοινό στους κάθε λογής πειραματισμούς … Και έτσι η Λένα πήρε τα όπλα της -άγριο πράγμα ο καλλιτέχνης σε κλιμακτήριο- και βγήκε στην εξοχή για να πυροβολήσει ανυποψίαστα πουλιά, να γδάρει και να ξεκοιλιάσει ελάφια, ενώ καταθέτει στο φακό και την επιστημονική της άποψη για τον Covid 19 .. Εκ παραλλήλου ο συμπρωταγωνιστής της καθαρίζει ψάρια -γιατί δεν θα ήταν ριζοσπαστικό να καθαρίζει φασολάκια- και τα σκυλιά γεύονται ματωμένα εντόσθια. Ίσως και να ζήλεψε τις ωμές performance της Μαρίνα Αμπράμοβιτς, που μεσουρανούσε βέβαια κάτι δεκαετίες πριν! Η ίδια υποστηρίζει πως έχει σκοπό να μας κάνει να αγαπήσουμε και να γιορτάσουμε τα ένστικτα που έχουμε φυλακίσει για χάρη της πολιτισμένης ζωής –κοινώς να ανακαλύψουμε το κτήνος μέσα μας. Α ξέχασα, μας καλεί και να σπάσουμε την τηλεόραση που μας αποβλακώνει.. Τέτοια πρωτοτυπία!
Το κοινό δυσανασχετεί και αποστρέφεται τα πολυσχιδή μηνύματά της. Και με το δίκιο του. Η τέχνη της Κιτσοπούλου του προκαλεί εμετό όχι γιατί είναι γροθιά στο στομάχι αλλά γιατί είναι απλώς αηδία. Ένα κραυγαλέο όχι μόνο αισθητικό αλλά και καλλιτεχνικό ατόπημα. Όταν ρωτήθηκε ο Ντάστιν Χόφμαν τι θα έκανε, αν στην υποθετική περίπτωση που έπιανε φωτιά το Λούβρο και έπρεπε να διαλέξει αν θα σώσει την περίφημη Τζοκόντα ή μια αδέσποτη γάτα που τρύπωσε τυχαία στο μουσείο, ο ηθοποιός απάντησε πως ανενδοίαστα θα έσωζε τη γάτα. Αντίθετα, η Λένα Κιτσοπούλου με επαρχιώτικη ξιπασιά και αυτιστικό πείσμα θυσιάζει τη ζωή του ελαφιού στο καλλιτεχνικό της αδιέξοδο. Η πανελλήνια φιλοζωική ομοσπονδία σχεδιάζει βέβαια να προσφύγει στη Δικαιοσύνη εναντίον της, αλλά η δημιουργός θα έπρεπε μάλλον να έχει απέναντι της φανατικούς ακτιβιστές για τα δικαιώματα των ζώων για να πάρει αυτό που της αξίζει .
Τέλος, η υπόθεση Λένα Κιτσοπούλου -που απολαμβάνει την έγκριση και την ενίσχυση ης Στέγης- απέδειξε (κι αυτό ίσως είναι το μόνο κέρδος) ότι ο βασιλιάς είναι γυμνός. Τα πολυδιαφημισμένα ευαγή αυτά ιδρύματα της τέχνης και του πολιτισμού, που δεν μπορούν να κάνουν τη στοιχειώδη διάκριση ανάμεσα στην παρακμή και την πρωτοπορία, δεν μας προσφέρουν (ελάχιστες και μάλλον τυχαίες οι εξαιρέσεις) τίποτε άλλο παρά έναν πολύχρωμο μεταμοντέρνο αχταρμά που επιβεβαιώνει πανηγυρικά τους παλαι ποτέ μαρξιστικούς αφορισμούς για τον εκφυλισμό της αστικής τέχνης..
Comments
Post a Comment